"Teknologi som forbedrer arbeidet med personal-administrasjon og lønn" |
Lønnssystemer
Lønnssystemer benyttes til å utbetale lønn til en virksomhets ansatte, og kan også benyttes til personaladministrasjon og til å fremskaffe data om personalmessige forhold som sykefravær, etc. Her er en liste over forskjellige lønnssystemer:
Se også vår side om HR-systemer.
Tips om valg av lønnsystem:
Et lønnssystem er et system som blant annet benyttes til å utbetale lønn til en virksomhets ansatte. Lønnssystemene benyttes også til mange personaladministrative oppgaver, som å registrere når ansatte tiltrer eller fratrer, å registrere når ansatte har ferie, å registrere de ansattes arbeidstid, og å registrere sykefravær. Siden lønnssystemene inneholder mye data om de ansatte, kan de også benyttes til å ta ut data og statistikk om de ansatte, for eksempel om sykefravær eller personalturnover i virksomheten.
Noen av lønnssystemene inngår som en modul i et ERP-system (ERP er en type programvare som støtter opp om mange av virksomhetens virksomhetsområder, som for eksempel lager, salg, innkjøp, regnskap og lønn). ERP-systemer benyttes i liten grad av små virksomheter, da de primært er beregnet på større virksomheter.
Ved valg av lønnssystem må en blant annet tenke på følgende:
Copyright (c) 2016: HR-teknologi.no. |